De 4 meest gemaakte fouten tijdens rugklachten oefeningen

Rugklachten oefeningen kunnen helpen om rugpijn te verlichten of te voorkomen. Helaas is niet iedere oefening goed voor je rug en worden er ook fouten gemaakt, bijvoorbeeld tijdens de rugpijn oefeningen voor thuis. Lees hieronder de 4 meest gemaakte fouten tijdens de oefeningen, zodat jij deze fouten kunt voorkomen.

1. De warming-up wordt overgeslagen
De belangrijkste basis wanneer je start met de oefeningen voor je rug is de warming-up. De bedoeling van een oefening bij rugklachten is om je spierconditie te verbeteren. Daarom moet je beginnen met een aantal mobilisatie oefeningen, bijvoorbeeld de hol/bol-oefening. Deze warming-up kan ook gedaan worden voordat je start met oefeningen voor de lage of boven rug.

2. Het negeren van pijnsignalen
Bij het uitvoeren van rugklachten oefeningen, worden pijnsignalen vaak genegeerd. Pijnsignalen zijn een waarschuwing van je lichaam dat er iets niet goed is. Als je pijn ervaart tijdens een oefening is het slim er direct mee te stoppen. Vraag aan je chiropractor om advies. Ze kunnen letten op je houding of een aantal tips geven om een oefening beter uit te voeren.

3. De rugklachten oefeningen te snel uitvoeren
Je kunt klachten ook verergeren als je te snel een oefening uitvoert. Tijdens de oefeningen voor rugklachten is het daarom extra belangrijk om een oefening met de juiste techniek uit te voeren. Zorg ervoor dat je je lichaamshouding en je ademhaling controleert, dit heeft voor het herstel het beste resultaat.

4. Het vergeten van flexibiliteit oefeningen
Sterke spieren zijn belangrijk, maar het is ook belangrijk dat je spieren soepel blijven. De wervelkolom draagt het meeste van je lichaamsgewicht, maar moet ook kunnen buigen en draaien. Vergeet daarom niet regelmatig flexibiliteit oefeningen te doen, zodat je spieren en banden soepel blijven. Hierdoor worden de gewrichten ook minder belast en wordt de bloedsomloop gestimuleerd. Om je rug soepel te houden zijn er een aantal flexibiliteit oefeningen die je kunt doen:

Rugklacht oefeningen voor de lage rug:

Oefeningen voor nek en schouders:

Kortom: zorg ervoor dat je je rugklachten oefeningen op de juiste manier uitvoert voordat je de klachten nog erger maakt. Ook chiropractische behandeling kan bijdragen aan de behandeling van rugpijn in de onder of bovenrug. Wij identificeren eerst de onderliggende problemen en zorgen er zo voor dat verdere beschadiging van de wervelkolom en de zenuwen wordt voorkomen.

Wil je een kijken wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op! Ook ‘s avonds na je werk kan je bij ons langskomen voor een afspraak.

Terug naar het overzicht